Priemerná úspešnosť študentov v testovaní bola 59 percent, pričom
chlapci na tom boli o niečo lepšie. Rozdiel medzi pohlaviami sa však
výrazne prehĺbil v najlepšej kategórii - sem sa zaradilo 38 percent
chlapcov a len približne 28 percent dievčat. Rozdiel tiež zohrával
socioekonomický status - čím bol nižší, tým mal študent horší výsledok.
Test sa skladal z piatich tematických okruhov - študenti boli úspešnejší
v téme daní, osobných financií a finančných produktov. Horšie na tom
boli v hospodárení domácnosti a v oblasti bezpečného správania sa pri
platení. "Vysoký podiel žiakov vyjadril svoju nízku sebadôveru v
zvládaní niektorých dôležitých tém finančnej gramotnosti ako je
porozumenie výpisom z účtu, vybavovanie reklamácie kúpeného tovaru či
prevody peňazí z účtu na účet," uviedla ako príklad inšpekcia.
Z výskumu tiež vyplynulo, že hlavnými informačnými zdrojmi v oblasti
financií sú pre mladých študentov rodina, internet a sociálne siete. "Školu ako hlavný zdroj informácií o peniazoch a financiách uviedlo len 30 percent žiakov," spresnila školská inšpekcia.
Zároveň zdôraznila, že informácie nemusia byť dostatočne kvalitné v
prípade rodín s nižším socioekonomickým statusom. Podľa ČŠI nie je
ideálne ani to, že žiaci mali ako hlavný zdroj informácií o peniazoch
internet. "Prostredie internetu a sociálnych sietí v sebe skrýva rad
rizík spojených s prostredím neoverených či dokonca zavádzajúcich
informácií," dodali inšpektori.
Na základe zistení z tohto prieskumu by sa školy podľa ČŠI mali cielene a
intenzívne snažiť reálnymi príkladmi zo života ovplyvniť myslenie
žiakov smerom k zodpovednejšiemu a rozvážnejšiemu prístupu v oblasti
financií. Rozšíriť vzdelávanie v tejto oblasti plánujú podľa stanice
ČT24 dve tretiny stredných škôl v ČR.
Na testovaní, ktoré sa uskutočnilo v novembri 2022, sa zúčastnilo 370 stredných škôl s viac než 26.000 žiakmi.